Začátečnické chyby: 7 z nich, které jsem si při běhání užila i já

25. června 2018 v 23:33 | Celeste* |  EASY FITNESS
Žádný učený z nebe nespadl a každý nějak začínal. A když chce člověk sportovat je to o to náročnější, že každá chyba se mu může stokrát vymstít nebo mu celý sport znechutit. Moje zkušenosti jsou hlavně z rekreačního běhu, ale vzít si z nich může něco asi každý, kdo začíná sportovat a má pocit, že dělá něco blbě.


1/ nedýchám - píchání v boku, bolesti na plicích... naučit se dýchat, když vykonáváte fyzicky náročnou aktivitu není pro leckoho jednoduché, ze začátku určitě pomáhá si občas dát pár minut, kdy se soustředíte víc na pravidelný a řádný dech než běh, obvykle ale stačí trochu víc vnímat vlastní tělo, které snadno napoví, že mu dochází kyslík, navíc dobrá rada na delší běhy je hlubší nádech nosem a rychlý silnější výdech ústy, dodá vám to nějaký rytmus a časem to půjde automaticky

2/ běhání pro špičkách - obecně špatný postoj je hodně zdárná věc u všech sportů, protože vede k nerovnoměrnému zatížení těla a následným bolestem (často zad nebo kloubů), na běh po špičkách jsem byla zvyklá ze sprintu, kde bylo nutné jít rychle přes odraz, ale s tím nemají dlouhé běhy nic společného a člověk se musí naučit citlivě dopadat na celou nohu jinak si strhne Achillovku

3/ moc oblečení - natáhnete ruku z okna a zdá se tam zima, tak vezmete mikinu, ale po pěti minutách už ji vážete kolem pasu... přílišné oblečení je klasický problém začátečníka, protože mu nedochází, že při sportu zrychlí oběh a zahřeje se, ovšem musíte vědět, že nebudete příliš na dlouhé doby zastavovat, pokud totiž zahřátí venku prochladnete, voláte si po nějakém zdravotním problému

4/ nevhodné oblečení - běhat v šifonové halence a silonkách taky jde, ale nechtěla bych v tom běhat svoji denní míli ani náhodou, neprodyšné oblečení je fakt děs, takže jsem se naučila sázet na funkční prádlo od Moiry a Jitexu, kvalitní běžecké kamaše a zbytek už musí být jedině bavlna, to pohodlí je pak k nezaplacení a zvládnete bez pocitu nechutné ulepenosti i vyšší teploty

5/ blbé boty - s botama toho občas sportovci fakt strašně nadělaj a znala jsem lidi, kteří se stali spíš sběrateli drahých bot, než že by jim ten sport fakt nějak přirostl k srdci, nicméně v keckách se fakt běhat nedá a pokud jste se rozhodli jít do sportu, investice do sálovek nebo trailových bot je sázka na jistotu - pro začátečníka je to výhoda protože rozumné trailové boty se dají pořídit klidně do tisíce a můžete je pak brát i na výlety do přírody jako lehkou verzi pohorek, sálovky zase využijete nejen ve fitku, ale každé tělocvičně, kam vás vítr zavane

6/ trable s jídlem - kdy jíst, kdy nejíst, co jíst... běhat po jídle je na prd, vyběhnout půl hodiny po obědě pro mě znamená zažívací potíže na zbytek dne, ale pokud se blíží večeře, já mám potřebu jít si zaběhat a hlad nechce počkat, tak doporučuju ubít ovocem a jít, protože dodá cukry a nezatíží žaludek, s jídlem se prostě moc netrapte, nebojte se běhat před ním, ale rozhodně nechoďte běhat hned po něm

7/ rychlík - běhat zbytečně rychle je typický problém začátečníka, protože má pocit, že když poběží rychlostí, jakou normálně spíš jde, bude za blba... já ten pocit měla a omyl je pravdou, běhat se začíná fakt pomalu a mnohdy právě rychlostí takové svižné chůze, díky čemuž tělo musí o dost víc makat, než při chůzi samotné, ale zároveň zvládá udržovat svaly v chodu bez zahlcení kyselinou mléčnou, takže taky doběhnete dál, než 100 metrů... rozhodně se nechte jako začátečník někým při běhu zpomalovat, prospěje vám to

Asi to nebylo všechno, ale tohle byl opravdu můj oblíbený top, který se snažím teď co nejvíc redukovat. S čím se ještě často setkávám je u začátečníků házení nohama do strany (učte se klást je při běhu rovně před sebe, dobře se trénuje u čar na silnici), někdo má tendenci dělat zbytečně dlouhé kroky a oblíbené je kašlání na rozcvičku. I drobné protažení před během je ale nejlepší prevence úrazu. Toť tak... chce to čas, ale tyhle věci se dají spravit opravdu v řádu pár týdnů, klidně dní a mimochodem - mnoho z nich se vyřeší samo prostě tak, že běhat začnete :)
 

Čočkový salát a žádný blaf

21. června 2018 v 20:53 | Celeste* |  LAZY COOKBOOK
Většina lidí zná čočku jako takovou tu hnilobně hnědou kaši s párkem. A to je v zásadě veškerá vynalézavost, která postihla tuhle potravinu v našich jídelnách. Na druhou stranu každý vegan umí z čočky připravit neskutečné množství různých pokrmů. A nabíc fakt výborných! Takže vám jeden nově oblíbený představím, ať chytíte nějakou inspiraci.

Co na to: /4 slušné porce/ balení čočky (500 g obvykle), několik velkých listů salátu (dubový list nebo hlávkový), jedno balení balkánského sýra (250 g obvykle), dvě velké cibule, olej, alespoň malý pytlíček oliv, tři velká rajčata... a pak možno přidat něco dalšího jako třeba trochu pórku, okurky, klidně nakládačky
Náčiní: jeden větší hrnec, pánev, velká mísa, vařečka
Příprava: 20-30 minut, podle rychlosti nože :)


Čočku vysypte do hrnce, propláchněte, zalijte vodou a nechce namočenou alespoň 2 hodiny. Vodu pak z hrnce slijte, nalijte novou a v té teprve přiveďte k varu. Mezitím si připravte zeleninu - nakrájejte ji na kousky, které v pohodě napíchnete na vidličku a menší. Olivy stačí mezi prsty rozpůlit, sýr v ruce rozemnout na malé drobty.
Čočku po uvaření slijte - vaří se do měkka fakt pár minut! - a nechte vychladit třeba na parapetu. Než vychladne, na pánvi si na dvou lžících oleje osmahněte nakrájenou cibul. Sundejte a na pánvi můžete ještě mírně přihřát nakrájená rajčata. Až bude čočka vlažná, smíchejte ji se vším ostatním v míse. Hotovo!

Tipy k vaření:
  • Čočka je jednoduchá na přípravu! Nenechte se zmást, není třeba papiňák a při řádném namočení se vaří opravdu krátce! A bacha, solí se vždycky až po uvaření!
  • Při smažení cibul nechte chytnout barvu (začne jen místy zlátnout), trochu ztlumte plamen na vyšší teplo ale to nejvyšší. Do pánve cákněte trochu vody, zamíchejte a nechte odpařit. Voda vždy odlepí připálené ze dna pánve a cibul bude díky tomu postupně hnědnout a karamelizovat. Až bude krásně hnědá a měkkčí, je hotová.
  • Balkánský sýr je zdaleka nejlepší od značky Pilos v Lidlu nebo Balsýr "vousatým týpkem na oslíkovi" na obalu. Ten od Madety fakt nemůžu vidět, špatně se drolí a podivně chutná. Ten od President je zase jako bahno.
  • Čočku nesypte do mísy horkou, jinak totálně uvaříte nakrájené listy salátu. Není to vtip, fakt to pak není moc dobrý :D

zdroj obrázku: Beachbody, čekněte taky jiné verze na BBC Food, Simply Recipes nebo Snixy kitchen

Kuchařka pro lemry - co s ní a o ní

21. června 2018 v 8:50 | Celeste* |  LAZY COOKBOOK
Kuchařku pro lemry jsem se rozhodla psát jako takovou sbírku mých receptů. A ty mají v zásadě několik základních charakteristik, které se snažím pro vlastní dobro dodržovat:

  • nesmí být tučné jako prase
  • musí být "zdravé" nebo alespoň hrubě nutričně vyvážené
  • musí to brát ohled na moji vegetariánskou polovičku
  • musí se to dát žrát (= musí to být fakt dobrý)
  • musí to být přiměřeně levné
  • musí to být rychle hotové

Ok, to zní jako super nudný jídla. Opak je pravdou. Nesnáším blafy, jsem k jídlu fakt kritická a svý dětství v devadesátkových školních jídelnách jsem docela protrpěla. Může za to moje rodina, protože se v ní skvěle vaří a ještě je ujetá na pěstování domácích surovin. Takže na talíř nepřijde nic pochybnýho.

Oproti mé rodině má ale ta moje - zatím dvoučlenná - dva základní rozdíly. Menší rozpočet a pak to, že kategoricky odmítám vařit cokoli i s časem na přípravu déle než hodinu. Když se to sejde s mými nároky na dobré jídlo, vzejde z toho celkem pečlivý výběr receptů vytříbených po všech stránkách.

Snad vám zachutná a co ještě líp, najdete inspiraci.

Můj cíl je naučit se používat všechny dostupné suroviny a vařit pestře s minimálním vkladem a námahou. Co bych fakt ráda někdy dokázala, je rozšířit mezi i třeba minimum dalších lidí povědomí o tom, že leckteré věci se dají používat mnohem pestřeji, než jste kdy tušili. A taky to, že bez velkého množství živočišných výrobků se nejen zdravěji žije, ale i chutná. Jestli to dám, tak na sebe budu fakt pyšná :)
 


Jak jsem začala nenávidět fitko a radši běhat

19. června 2018 v 23:13 | Celeste* |  MY STORY
Nedá se říct, že bych sport nesnášela. K pohybu jsem měla vždycky tak středně pozitivní vztah. Ale sport měl v mnoha svých podobách úžasnou schopnost se mi neskutečně zhnusit. Zvlášť když šlo o jakoukoli kolektivní aktivitu v uzavřeném prostoru. Všechny ty "trendy společné hopsačky" v tělocvičnách a fitness centrech se během let staly mojí noční můrou a jejich lektory dodnes podvědomě vnímám spíš jako šílené nestvůry s laserovýma očima, které se mě snaží zabít, jakmile vlezu do dveří. Neříkám, že chtějí, jen reflektuju své zcela neobjektivní pocity... Dá se říct, že jsem si od svého dětství úspěšně budovala fitko-fobii.

Jak se vám taková blbost přihodí? Long story short...

Všechno to začalo, když se moje máma zbláznila a začala docházet na aerobik - jo, tohle bylo kdysi dávno neuvěřitelně v módě. Byla jsem sice malej svišť (docela...), ale občas jsem šla s ní. Pamatuju si, že to bylo super - ovšem jen do chvíle, kdy skončila přestávka, já musela přestat skákat na trampolíně v naší školní tělocvičně a začít opakovat chaotickou změť pohybů po předcvičující lektorce. Dodnes s hrůzou vzpomínám, jak nestíhám absolutně nic, nohy se mi motají do X, a jestli má ta písnička nějaký rytmus... Kdo to má stíhat sledovat?! Bylo to naprosté peklo a místo nějakého radostného kardia jsem tam zažívala leda tak stres, zoufalství a většinu času jsem se jen nechápavě pokyvovala ze strany na stranu ve snaze pochytit, co ta ženská v předu vlastně dělá.


Výsledek obrázku pro aerobic retroVýsledek obrázku pro gif aerobic retro

Workout music -01-

19. června 2018 v 17:33 | Celeste* |  RANDOM STUFF
Jsem hudební maniak, takže i když miluju ticho, mnohem líp se mi pracuje i trénuje, když je co poslouchat. Budiž tohle můj červnový výběr, toho, co mi pomáhá chytit rytmus a mít trochu radost, když už se teda rozhodnu hejbat a potit :D


Pink Panda ft. Nyanda - Love It Like That
Super pecka pro všechny, kteří mají svižné tempo, opravdu nakopne!

Kdo je Celeste?

18. června 2018 v 19:20 | Celeste*
"Looser, který překonává sám sebe." - to jsem především


Založila jsem tenhle blog, jako takový (možná) motivační a zároveň jako takovou info banku pro lidi, který chtějí na svém životě něco změnit k lepšímu. Teda s ohledem na životní styl, stravu a pohyb. Z dluhů, složitých vztahů a jiných radostí asi nikoho nevysekám.

Snažím se už delší dobu bojovat s vlastní leností, nechutí a občasnou nekreativitou ve vaření. A zážitky a dojmy z toho se pokusím sdílet v rozumně dlouhých článcích, které mají ambici pomoct vám se rozhoupat, nebo vydržet ve vlastním snažení. Protože vím, že změnit něco, co máte leta zajeté může a nemusí být zrovna jednoduché. A taky jsem fakt "rozumně líná", takže hledám cesty, jak to udělat co nejsnadněji a zároveň efektivně.

Nejsem fakt žádná fittness maniačka, thinspo ujetá a nejsem a asi ani nebudu modelka spodního prádla... Jsem prostě obyčejná holka, co ráda žere. (Upřímně - nejím, ale žeru.) A zároveň ji zajímá, jak žít zdravě a vyvarovat se díky tomu všelijakých zdravotních problémů, kterým občas čelí. (Protože sedavý život a tak.)

Jestli vám schází sparing partner, pojďte do toho se mnou. Prý umím lidi docela nakopnout :)