Začátečnické chyby: 7 z nich, které jsem si při běhání užila i já

25. června 2018 v 23:33 | Celeste* |  EASY FITNESS
Žádný učený z nebe nespadl a každý nějak začínal. A když chce člověk sportovat je to o to náročnější, že každá chyba se mu může stokrát vymstít nebo mu celý sport znechutit. Moje zkušenosti jsou hlavně z rekreačního běhu, ale vzít si z nich může něco asi každý, kdo začíná sportovat a má pocit, že dělá něco blbě.


1/ nedýchám - píchání v boku, bolesti na plicích... naučit se dýchat, když vykonáváte fyzicky náročnou aktivitu není pro leckoho jednoduché, ze začátku určitě pomáhá si občas dát pár minut, kdy se soustředíte víc na pravidelný a řádný dech než běh, obvykle ale stačí trochu víc vnímat vlastní tělo, které snadno napoví, že mu dochází kyslík, navíc dobrá rada na delší běhy je hlubší nádech nosem a rychlý silnější výdech ústy, dodá vám to nějaký rytmus a časem to půjde automaticky

2/ běhání pro špičkách - obecně špatný postoj je hodně zdárná věc u všech sportů, protože vede k nerovnoměrnému zatížení těla a následným bolestem (často zad nebo kloubů), na běh po špičkách jsem byla zvyklá ze sprintu, kde bylo nutné jít rychle přes odraz, ale s tím nemají dlouhé běhy nic společného a člověk se musí naučit citlivě dopadat na celou nohu jinak si strhne Achillovku

3/ moc oblečení - natáhnete ruku z okna a zdá se tam zima, tak vezmete mikinu, ale po pěti minutách už ji vážete kolem pasu... přílišné oblečení je klasický problém začátečníka, protože mu nedochází, že při sportu zrychlí oběh a zahřeje se, ovšem musíte vědět, že nebudete příliš na dlouhé doby zastavovat, pokud totiž zahřátí venku prochladnete, voláte si po nějakém zdravotním problému

4/ nevhodné oblečení - běhat v šifonové halence a silonkách taky jde, ale nechtěla bych v tom běhat svoji denní míli ani náhodou, neprodyšné oblečení je fakt děs, takže jsem se naučila sázet na funkční prádlo od Moiry a Jitexu, kvalitní běžecké kamaše a zbytek už musí být jedině bavlna, to pohodlí je pak k nezaplacení a zvládnete bez pocitu nechutné ulepenosti i vyšší teploty

5/ blbé boty - s botama toho občas sportovci fakt strašně nadělaj a znala jsem lidi, kteří se stali spíš sběrateli drahých bot, než že by jim ten sport fakt nějak přirostl k srdci, nicméně v keckách se fakt běhat nedá a pokud jste se rozhodli jít do sportu, investice do sálovek nebo trailových bot je sázka na jistotu - pro začátečníka je to výhoda protože rozumné trailové boty se dají pořídit klidně do tisíce a můžete je pak brát i na výlety do přírody jako lehkou verzi pohorek, sálovky zase využijete nejen ve fitku, ale každé tělocvičně, kam vás vítr zavane

6/ trable s jídlem - kdy jíst, kdy nejíst, co jíst... běhat po jídle je na prd, vyběhnout půl hodiny po obědě pro mě znamená zažívací potíže na zbytek dne, ale pokud se blíží večeře, já mám potřebu jít si zaběhat a hlad nechce počkat, tak doporučuju ubít ovocem a jít, protože dodá cukry a nezatíží žaludek, s jídlem se prostě moc netrapte, nebojte se běhat před ním, ale rozhodně nechoďte běhat hned po něm

7/ rychlík - běhat zbytečně rychle je typický problém začátečníka, protože má pocit, že když poběží rychlostí, jakou normálně spíš jde, bude za blba... já ten pocit měla a omyl je pravdou, běhat se začíná fakt pomalu a mnohdy právě rychlostí takové svižné chůze, díky čemuž tělo musí o dost víc makat, než při chůzi samotné, ale zároveň zvládá udržovat svaly v chodu bez zahlcení kyselinou mléčnou, takže taky doběhnete dál, než 100 metrů... rozhodně se nechte jako začátečník někým při běhu zpomalovat, prospěje vám to

Asi to nebylo všechno, ale tohle byl opravdu můj oblíbený top, který se snažím teď co nejvíc redukovat. S čím se ještě často setkávám je u začátečníků házení nohama do strany (učte se klást je při běhu rovně před sebe, dobře se trénuje u čar na silnici), někdo má tendenci dělat zbytečně dlouhé kroky a oblíbené je kašlání na rozcvičku. I drobné protažení před během je ale nejlepší prevence úrazu. Toť tak... chce to čas, ale tyhle věci se dají spravit opravdu v řádu pár týdnů, klidně dní a mimochodem - mnoho z nich se vyřeší samo prostě tak, že běhat začnete :)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Tomas Tomas | Web | 29. července 2018 v 22:11 | Reagovat

stehujeme http://stehovani-brno.net/

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama